Tiedote Rautulammen päivätuvan palosta

Rautulammelle johtavia latuja ei enää tänä keväänä kunnosteta päivätuvan palon takia

Tiedote. Julkaistu: 19.03.2019, 15:51
Metsähallitus

Rautulammen päivätupa Urho Kekkosen kansallispuistossa paloi sunnuntain ja maanantain välisenä yönä. Päivätupa oli suosittu levähdyspaikka hiihtoreitin varrella. Pelastusviranomaisen suosituksesta Niilanpäältä ja Luulammelta Rautulammelle johtavia latuja ei enää tänä keväänä kunnosteta. Alueen muut ladut huolletaan suunnitellusti, joten hiihdettävää alueella riittää.

Koska Rautulammella ei ole enää suojaisaa levähdyspaikkaa, päättivät Metsähallituksen Luontopalvelut ja Saariselän latujen huollosta vastaava Saariselän aluee hoito-osuuskunta pelastusviranomaisen suosituksesta, ettei Rautulammen latua kunnosteta turvallisuussyistä enää tänä keväänä Niilanpään ja Luulammen suunnasta. Muut alueen ladut pidetään kunnossa suunnitellusti.

Kiilopäältä pääsee siis yhä kunnostettua latua Niilanpäälle ja Luulammelle, mutta niistä eteenpäin Rautulammelle ei siis tänä keväänä enää kunnosteta latua. Latujen lähtöpaikoille ja tuville on viety ilmoituksia Rautulammen tuvan palosta, ja siitä ettei siellä ole enää suoja- ja levähdyspaikkaa.

Rautulammen päivätupa oli hyvin suosittu ja keskeinen levähdyspaikka Urho Kekkosen retkeily- ja luontomatkailuvyöhykkeellä. Lähimmille tuville oli sieltä muutamia kilometrejä matkaa. Rautulammen päivätupa rakennettiin 1967, ja sitä on korjattu 1989- ja 1990-luvulla. Tupaa käyttivät niin patikoijat, hiihtäjät kuin pyöräilijätkin.

Metsähallituksen Luontopalvelut toivoo, että palaneen Rautulammen päivätuvan tilalle saadaan rakennettua uusi tupa, mutta rahoitus ja aikataulu ovat vielä epävarmoja. Uusi tupa olisi tarpeellinen, jotta alueen retkeilijöitä pystyttäisiin palvelemaan mahdollisimman hyvin.

Liitteenä olevaa kuvaa saa käyttää asiasta uutisoitaessa. Kuvaaja Ari Kukkala, Metsähallitus

Puistonjohtaja Pirjo Seurujärvi, puhelin 0400 125782

Rautulammen tupa kartalla https://retkikartta.fi/?id=1000002164

Ladut ja Rautulampi kartalla:

Metsähallituksen Luontopalvelut suojelee ja hoitaa alkuperäistä ja uhanalaista suomalaista luontoa sekä tuottaa luonnossa liikkujille retkeilypalveluja. Vastuullamme ovat maamme kansallispuistot, luonnonpuistot ja muut valtion suojelualueet pohjoiset erämaa-alueet sekä monet merkittävät historiakohteet.

Kuva: Ari Kukkala / Metsähallitus

Comments are closed.

Create a website or blog at WordPress.com

Up ↑